top of page

ליקוט פטריות- עד כמה זה יכול להיות מסוכן?

עודכן: 31 בדצמ׳ 2019

אז מה העובדות לגבי הסכנות שטומנות בחובן הפטריות....?


נתחיל מזה שיש סכנה. הפחד החברתי שלנו מפטריות לא מגיע משום מקום.

בתוך ממלכת הפטריות יש משפחות שונות ומינים שונים של פטריות- חלקם טובים ומשובחים למאכל, חלקם טובים לרפואה, חלקם משפיעים ברמות כאלה או אחרות גם על המצב התודעתי שלנו- בני האדם, וחלקם רעילים- כן, גם עד מוות.

אמניטה מוסקריה- אמנם מאוד מפורסמת אך גם זורעת הרבה פחד וחשש בעקבות הרעלנים הנוכחים בה

הפטריות הן אחת המסננות הגדולות של הטבע, הן משתייכות למחלקת המפרקים- הווה אומר, יצורים קטנים שפוגשים את היצורים החיים בשלבים האחרונים של חייהם הפיזיים ומפרקים אותם לתת חומרים שבתורם הופכים לחומרי המבנה הבסיסיים בטבע.

ישנן פטריות אשר מפרקות חומרים כאלה ואחרים ונשארת בהן הרעילות של החומר אותו הן פירקו ואז היא יכולה לפתח רעילות ברמות כאלה ואחרות.


אמנית המוות- כשמה כן היא- פטרייה רעילה עד מוות, נפוצה בעולם, ובמיוחד בצפון אמריקה, בארצנו ניתן למצוא את אחותה- אמנית האביב שגם היא רעילה עד מוות. אם במקרה נתקלים בפטריה כזו, הרעילות יכולה לעבור גם דרך העור, במגע, על כן יש המלצה להימנע ממגע בפטריות שאנחנו לא מכירים, מחשש לרעילות גבוהה. ההשפעה של הפטריה מתחילה מיד לאחר המגע או הצריכה שלה, אבל התגובות הפיזיות הנראות לעין יגיעו לרוב רק אחרי 12 שעות מרגע המגע, מה שמייצר מורכבות היות ואנשים רבים שצרכו אותה לא מחברים שצריכת הפטריה היא שהביאה לתחושות הרעות. במקרים רבים עד השלב שבו הפטריה התחילה להראות אותותיה על הגוף המצב הוא בלתי הפיך ולפעמים מביא עד מוות של ממש.



טבורית הזית- פטריה מאוד בעייתית, היות ואנשים נוטים לבלבל אותה עם הגביעונית הנאכלת- שמאוד טובה למאכל. לרוב מי שיתבלבל זה מי שלא פגש פנים אל מול פנים את הגביעונית (זה דרך אגב הדין לגבי רוב מיני הפטריות- לאחר שפגשת פעם פעמיים ככל הנראה לא תתבלבל בינה לבין אחרות, לכן אנחנו ממליצים תמיד להתייעץ עם מישהו עם נסיון שטח לפני שמזהים פטריה). טבורית אל מול הגביעונית יכולה להביא לפגעים קשים מאוד ומתועדת כ "רעילה. לא עד סכנת מוות, אבל גורמת להרעלת קיבה. תסמיני ההרעלה מופיעים כחצי-שעה-שעה אחרי אכילת הפטריות: בחילות, כאבי ראש, כאבי בטן, סחרחורת, התכווצויות שרירים, הקאות ושלשולים" (מתוך אתר "פטריות בישראל"), לרוב לאחר צריכתה יהיה צורך באשפוז וניקוי של הגוף מהרעלים. גם אז קיים סיכוי ממשי ש יוותרו נזקים פיזיים בגוף.


טבורית הזית באיזור נחל כזיב (למעלה) וגביעונית נאכלת (שנטרל) בהימלאיה ההודית (למטה). מצא את ההבדלים. הראשונה רעילה והשניה נאכלת

סיבית- כנראה הפטריה הבעייתית והמסוכנת ביותר מבין המפורטות כאן, משום שהיא מאוד נפוצה בארץ, ומשום שהיא דומה לפטריות אחרות ביער אשר ראויות למאכל. הסיבית ככל הנראה לא תגרום למוות, אבל היא תביא לנזקים לגוף, "תסמיני ההרעלה לאחר אכילת סיביות רעילות מופיעים כבר כעבור 15-30 דקות: הקאה, שלשול, חולשת שרירים, שיבושי ראיה. אם תוך זמן קצר החולה פונה לעזרה רפואית ומקבל טיפול באטרופין , בעוד יומיים חל שיפור." (" מתוך אתר פטריות בישראל"). על מנת להתמודד עם המצב ככל הנראה יהיה צורך באשפוז בבית חולים. התבלבלות בין סיבית למינים דומים היא מאוד נפוצה, ובממוצע כמה פעמים בשנה נתקלים במקרים של אנשים שמאושפזים בבתי חולים בעקבות אכילה שלהן.


נטופה דורית, משפחת הלבדיות, גושית זאב- אלה דוגמאות למיני פטריות אשר אכילתן לא בהכרח תתקבל טוב על ידי הגוף, היות ויש בהן רעילות מסוימת.אכילה שלהן לא תביא את הטועם למצב של מוות או פגיעה קשה בהכרח, אך בהחלט תיווצר חוסר נעימות פיזית, ולרגישים יש סיכוי שיביא גם לסיבוכים ולתקלות בלתי הפיכות בכבד בקיבה או בכליות. אמנם צריכה באכילה של המינים הללו לא תביא למוות, אך הרעילות שבהן יכולה לגרום נזק אמיתי וחוסר נעימות ועל כן חשוב מאוד להקפיד לזהות אותם, ולהימנע מאכילתם. בחלק מן המינים האלה בישול מקדים של הפטריות יכול להפחית או לנטרל את הרעילות, אך זה לא תמיד מבטיח את זה ויש סכנה מסוימת בצריכתן, גם אחרי בישול מקדים- ועל כן הן לא מומלצות למאכל (יש שיחלקו עליי בנושא הזה, אך זו דעתי באופן חד משמעי)


גושית הזאב. ניתן להבחין בהכחלה לאחר פציעה או חיתוך המעידה על נוכחות רעלנים

לסיכום: כמו בכל תחום שאנחנו בוחרים להתעסק בו, ואולי אפילו בתחום הזה קצת יותר- יש לדעת מה אתה עושה. בטח ובודאי לפני שאתה צורך משהו למאכל. צריך להבין ולהכיר- ראשית מהשטח- מי הם המינים הרעילים עד מוות, מי הם המינים שיש מינים דומים להם אשר מהווים סכנה לבריאות שלנו, ומי הם המינים הבטוחים למאכל. יש תופעה נרחבת מאוד של אנשים שרואים פטריה בשטח, קוטפים כמות רבה ממנה, מצלמים תמונה, ואז שואלים בפורומים, בקבוצות, או בהודעות פרטיות האם הפטריה הזו טובה למאכל- על פי צילום. אותנו, אנשי הפטריות זה מעמיד במצב לא נעים, כי מצד אחד אנחנו רוצים לקרב אנשים אל הפטריות, ולגרום להם להרגיש בטוחים ליד היצור הזה (על זה כבר כתבתי לא פעם), אך מצד שני, מדובר בממלכה עשירה ומורכבת, ופעמים רבות יהיה לנו קשה לקבוע בצורה ודאית אם מדובר במין ספציפי כזה או אחר מתמונה.


נטופה דורית. אחותה הלא אכילה של הנטופה הערבהץ לעתים יגדלו תחת אותו העץ ויראו דומות מאוד

או במילים אחרות- יצאת לשטח, זיהית פטריה שנראית לך כפטריית מאכל (מסיבה כזו או אחרת)- אל תצפה שבאותו היום תוכל להקפיץ אותה על המחבת ולשים אותה בתבשיל. למידת הפטריות היא תהליך, כמו כל למידה נכונה, ואין קיצורי דרך. רוצים ללמוד ללקט פטריות? מעולה! תשקיעו מעט בלמידה של התחום כדי שתוכלו גם ליהנות מהשפע הקולינארי שיש להן להציע. בסוף זה ישתלם מאוד!

ובעיקר- אל תכעסו אלינו כי אנחנו קצת מבאסים, אנחנו רק רוצים לשמור על שלומכם.

להתראות ביער

מיא

1,752 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page