top of page

מלקטים - באחריות

עודכן: 31 בדצמ׳ 2019

אז העונה החלה, וכבר התחלנו לצאת ליער. והוא באמת מרשים ושופע בפטריות, וסוף סוף אחרי שחיכינו כל כך הרבה זמן לעונה, ואחרי כל כך הרבה שעות של חיפושים אנחנו פוגשים את מה שחיפשנו- מקבץ אדיר של פטריות צעירות וטובות למאכל!

פליאה ששמורה אך ורק לאמניטות. במקרה הזה- אמנית מקושטת
פליאה ששמורה אך ורק לאמניטות. במקרה הזה- אמנית מקושטת

בשפע הזה של היער אנו עומדים מול כוח טבע מטורף, וכבני אנוש האינסטינקט הראשוני שלנו הוא לקחת, כמה שיותר, ולהשתמש בכל הדרכים האפשריות כדי ללקט את שלל הפטריות, ובראש כבר מתחילים לרוץ שמות ופרצופים של אנשים שאנחנו אוהבים וכמה הם ישמחו לקבל פטריות טריות מלוקטות מהיער מתנה, ואיך כל החבר'ה בקבוצת פייסבוק או ווטסאפ הולכים להשתגע כשהם יראו את הכמויות שמצאנו וכמה זמן כבר שהמכונת ייבוש שלי לא עבדה בתפוקה מלאה ו… וואו! איזה אדרנלין!

רגע, שניה, עצרו שניה. זוכרים… שאנחנו ביער? זוכרים… שהיער במדינה שלנו הוא משאב די מוגבל? זוכרים… שגיש כמות מוגבלת של פטריות..?

לאורך השנים פורסמו כמה וכמה מחקרים שמצאו שלנוכחות בני אדם (ולבקר- החיות שבאות יחד עם האדם) יש השפעה מוחצת על מיני הפטריות בטבע ועל הכמות שלהן (מצ"ב). ועל כן, אם אנחנו רוצים שגם בעונה הבאה יהיו פטריות ללקט וגם בעונה שאחריה יש לנקוט בכמה צעדים על מנת לשמור על האוכלוסיה מפני פגיעה. לא מתוך צדיקות נפש, אלא פשוט בגלל שאם לא נשמור לא יישאר, וכל החוויה הזו של ליקוט הפטריות תהיה נחלת העבר עבורנו.


פטריות ארצנו הן משאב מוגבל ויש לשמור עליהן

אז הנה כמה כללים שגיבשנו על מנת לעזור לכם ולנו- הלקטים, ללקט בצורה נכונה וראויה, ולא לפגוע במיני הפטריות ביער בישראל:


1. שומרים על צניעות בליקוט - אם מלקטים, אז בכמויות קטנות. משאירים בשטח פטריות רבות ככל האפשר, ובגילאים שונים.

מותר ללקט. זה עושה טוב מאוד לגוף ולנפש- לצאת לטבע ולהנות מהשפע שלו, מהירוק שבו, מהצלילים וריחות. היציאה לטח מפגישה אותנו עם אורגניזם חדש שאפשר ללמוד ממנו המון ולחוות דרכו המון. אבל כשמלקטים צריך לזכור שהכמויות משנות. וכל פטריה שאנחנו מוציאים מהשטח זו פטריה שככל הנראה לא תגיע לשיא פוטנציאל פיזור הנבגים שלה. וזה משנה לנו! כי אנחנו רוצים לראות עוד פטריות גם בעונה הבאה. מדוע גילאים שונים? מכיוון שאנחנו יודעים שפטריות מבוגרות מפיצות הכי הרבה נבגים (יכול להיות שבדיוק מהסיבה הזו לפטריות צעירות יש ערך קולינארי גבוה יותר), ועל כן אנחנו רוצים שפטריות מבוגרות יישארו בשטח, אבל אנחנו גם רוצים שפטריות באמצע חייהן ישארו בשטח משום שהן הפטריות המבוגרות של עוד יומיים, וכן הלאה…

2. אם מצאנו פטריה אחת ממין מסוים, עד כמה שזה קשה, לעולם לא נוציא אותה מהקרקע! על מנת לאפשר להמשיך ולהפיץ את עצמה.

ליקוט פטריות נכון- את הגדם מכסים באדמה או בעלים

3. מכסים בעלים או באדמה את המקום ממנו קטפנו את הפטריה- כאשר אנחנו קוטפים פטריה אנחנו קוטפים את איבר הרבייה של אורגניזם חי. על כן באופן טבעי כשאנחנו קוטפים פטריה, בין אם ליקטנו עם סכין או בתלישה, אנחנו משאירים אחרינו פצע, את הפצע הזה נכסה בעלים או באדמה כדי שלא יישאר חשוף וכך נאפשר לפטריה את התנאים המיטביים להמשיך ולצמוח.


4. משאירים את השטח כמו שהיה לפני שהגענו ולא משאירים סימנים. נמנעים מהשארת עקבות, מדורות וכו’- לכך יש ערך אסטתי חווייתי, וגם אקולוגי- אנחנו לא רוצים לשנות את סביבת המחיה של הפטריות. מקום בו פטריה מתרבה ומתפתחת הוא מקום בו התנאים מתאימים לכך, ולא נרצה לשנות את התנאים הללו.

5. כאשר נתקלים בפטריות שלא מכירים, אוספים דוגמאות בלבד, ולא כמויות.

הסיבה לכך- כפי שאמרנו, היא שהפטריה מתרבה גם באמצעות פיזור נבגים מתחתית הכובע שלה. באם נוציא פטריות מהיער הסיכויים להתרבותן יפחתו. על כן, כאשר יש פטריה שאנחנו לא מכירים, ובכלל לא בטוחים שהיא ראויה לשימושנו ברמה כזו או אחרת, אין צורך להוציא אותה מהיער, נכון?

6. מלקטים רק בשטחים שאינם שמורות טבע

במדינת ישראל החוק אומר שאין להוציא דבר משמורת הטבע מחשש לפגיעה במרקם האקולוגי. זה הוא הדבר גם בעניין הפטריות.

7. כשמלקטים בקבוצות גדולות, מקפידים להישאר על שבילים

נמצא כי רמיסה של הקרקע הוא גורם מכריע בהופעת הפטריות על פני השטח. על כן נקפיד להישאר בשבילים המוכרזים והקיימים ולא נייצר עוד הידוק ורמיסה.

8. לא יורדים עם רכב מדרכים מסודרות

כנ"ל רמיסת הקרקע

גושית בוגרת שהגיעה למלוא הגודל שלה, ולידה גושית "תינוקת"

9. לא מלקטים פטריות צעירות

פטריות צעירות הן למעשה ה"תינוק" של הפטריה שעוד לא הגיע למלוא הפוטנציאל שלו. על כן הערך של הפטריה בטבע במקרה הזה גבוה הרבה יותר מהערך שלה על הצלחת שלנו. בנוסף, פטריה בשלבי הבשלה ראשוניים עוד לא הספיקה לפזר את הנבגים שבה, אם נוציא אותה מהאדמה נשלול ממנה את האפשרות הזו, ומי שמנו להחליט כאלה החלטות?

10. מלקטים אך ורק עם סלים מאווררים (סלי בד או סלסילות) ולא בשקיות פלסטיק, כדי לאפשר לנבגים להתפזר.

11. מייצרים בכלי האיסוף שלנו חייץ- בין פטריות שליקטנו לצרכי מאכל ופטריות שליקטנו לצרכי דגימה ולמידה על מנת להימנע מהרעלה.

צאו לשטח. לקטו פטריות, וספרו לנו מה ראיתם!

ושלכולנו תהיה עונה נפלאה ונהדרת

124 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page