top of page

מקסיקו ללקט הפטריות- חלק א'- מבוא- למה מקסיקו?


לכל לקט פטריות עם איזשהו ותק בתחום, יש איזה יעד שהוא מפנטז עליו כבר שנים. יש כאלה שמפנטזים על מזרח אירופה, מערב אירופה, סין או אולי אפילו יעדים קרובים יותר כמו טורקיה או יוון.

אני תמיד חלמתי להגיע למקסיקו. ואני לא חושבת שאני לבד עם החלום הזה.


אז למה בעצם מקסיקו?



1, אקלים- במקסיקו יש אקלים מאוד מאוד נוח, שמתאפיין בעונה יבשה ועונה גשומה. בחורף באביב ובסתיו יחסית יבש. ובקיץ מאוד מאוד גשום. הדפוס הזה של גשם כשחם הוא כמעט מושלם ליציאת גופי פרי של פטריות. מה עוד שהעונה הזו לא קצרה בכלל, ופוטנציאלית יכולה להימשך גם חמישה או שישה חודשים.


2, היסטוריה ופטריות פסיכו אקטיביות- במקסיקו קרה אחד האירועים ההיסטוריים המשמעותיים ביותר בעולם הפטריות. מקסיקו היא המדינה בה התרבות המסורתית הציעה למערב את פטריות הפסילוסיבין, או ליתר דיוק- בשנת 1955 מריה סבינה, אשת הפטריות המקסיקנית, הסכימה לערוך לראשונה טקס פטריות מסורתי לבנקאי גורדון וואסון ואשתו ולנטינה. הזוג וואסון לקחו את המידע הזה איתם חזרה אל ארה"ב והשאר- די הסטוריה. בעקבות האירוע הזה הוטבע המונח- אתנו מיקולוגיה. משמעותו- תרבות הפטריות. על הקשר בין פטריות ותרבות- בסעיף הבא.

מקסיקו היא אחד המקומות בהם אנו יכולים לפגוש עדויות עתיקות לשימוש בפטריות פסיכו אקטיביות לריפוי של הגוף והנפש.

היא גם אחד המקומות היחידים בעולם בהם הפטריות הפסיכואקטיביות הן חוקיות לשימוש (במקומות מאוד מסוימים במקסיקו). ועל כן היא מזמנת אליה "סצינה" שלמה של תיירות מיקולוגית ופסיכדלית.

במקסיקו גם ניתן למצוא בבר מינים רבים של פטריות פסילוסיבין, והמספר גדל, היות ונמצאים מינים חדשים באופן די תכוף.



3, תרבות- במקסיקו יש תרבות ליקוט ענפה. מה הכוונה? הידע בנוגע לליקוט הפטריות זמין ונמצא בכל מקום. אילו פטריות ראוי ולא ראוי לאכול, כיצד ניתן לרפא באמצעות פטריות ועם אילו פטריות אפשר להשיג חוויות רוחניות- כל אלה שאלות שניתן לקבל עליהן תשובות מהרבה מאוד אנשים ברחבי מקסיקו. לרוב, אם תגיע למקום בו הסביבה נכונה לפטריות - לדוגמא, יער. התושבים של הכפרים, ואפילו הערים בסביבה יוכלו לספק לך את המידע הזה ותוכל להשכיל ללא מאמץ.

בנוסף, מאוד ניתן לחוש שבמקסיקו יש אהבה לפטריות. מה שאנחנו מכנים מיקו-פיליה. המשמעות היא שהאדם הממוצע שתפגוש לא יפחד מפטריות. לא יפחד לגעת בהן, לא יפחד לאכול אותן. ניתן גם לראות את המשמעות הסימבולית של הפטריות אפילו במרחב הציבורי- ציורים של פטריות מעטרים את קירות הערים והכפרים, תמונות של פטריות מקשטות את סלון הבית, חפצים שונים מקושטים באלמנטים של פטריות, פסלים של פטריות ועוד.

ההקבלה הטובה ביותר שאני הצלחתי למצוא למשמעות האסטתית של הפטריה במקסיקו, היא לפרחים בתרבות שלנו. פרח הוא אלמנט עם חן ויופי- שמסמל התחדשות, צבעוניות ושמחה. אנחנו מעטרים בפרחים כמעט כל דבר שניתן להעלות על הדעת. דומה היא הפטריה בתרבות במקסיקו- מבחינתם היא יפה, אסתטית, משמחת. ועל כן יש לה מקום של כבוד באסתטיקה המקסיקנית. וזה מפתיע ומרענן לחובב הפטריות שמגיע מן המערב. אני התרגשתי מאוד לראות פטריות בכל מקום, זה ממש גרם לי להרגיש נורמאלית, ובבית עם האהבה שלי לפטריות.


4, ידע- בעקבות כל הנאמר, מקסיקו מושכת אליה כבר שנים חוקרי פטריות, ומתעניינים שונים בפטריות. על כן היא מוקד ידע מאוד משמעותי לתחום המיקולוגיה. במקסיקו פגשתי כמות מיקולוגים שלא פגשתי מעולם בשום מדינה מערבית. גם מקסיקנים וגם מיקולוגים מוכשרים שמגיעים ממדינות אחרות כדי לחקור את הפטריות במקסיקו. בעיקר מארה"ב אבל לא רק.





אנחנו הגענו למקסיקו כמעט דרך נס. במשך שנים ידעתי שזה אחד היעדים המרכזיים אליהם ארצה להגיע, אבל לא ממש הכרתי, ולא ממש ידעתי איך מטיילים במקסיקו ומה האופי של המקום. ואז פגשתי ממש במקרה, בהרים הגבוהים של סיני, בחור צעיר שמדריך טיולים במקסיקו. הוא סיפר לי עוד יותר על היופי והפלא שיש למקום הזה להציע, ומשם ועד לקניית כרטיס הטיסה ולתכנון הטיול, הדרך הייתה קצרה מאוד.

בכתבות הבאות אנסה לספר מעט על הביקור במקסיקו מנקודת המבט של חובבת פטריות מושבעת. מה היו הציפיות, מה היו האכזבות, ומה המסע הזה הביא איתו.


לקריאת הכתבה הבאה בסדרה: חלק ב'- נוסעים למקסיקו- ההיסטוריה של הפטריות במקסיקו


199 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page