top of page

כיצד נמצא נטופות ערבות?

עודכן: 20 באפר׳ 2020

מבחינתי, שיא עונת הפטריות ביער מתאפיינת בזה שמתחילים לפגוש את נסיכת היער- הנטופה הערבה.


זו משימה לא פשוטה שלפעמים מצריכה, גם ממני, נסיעה ארוכה לאיזורים בהם היא משגשגת...

למה נסיכת היער? כי הנטופה הערבה כשמה כן היא- פטריית מאכל מדהימה. מאוד מרשימה במראה שלה, ועוד יותר מרשימה בטעם שלה (שנונים קוראים לה נטופת השניצל- מכיוון שהמרקם שלה כל כך מוצלח שניתן להכין אותה ממש כמו שניצל).


הכתום כתום הזה. נטופה ערבה טרייה. (קרדיט צילום: קארו ברקן

עד כאן- מצוין, לא?

בהחלט!

הבעיה המרכזית היא שזו פטריה שקשה מאוד לאתר בחיפושינו ביער…..


ניתן לחזות בפורומים של מלקטי פטריות בהרבה תסכול שנוצר סביב חיפושים של הפטריה הזו, כי פעמים רבות חיפושים כאלה מעלים חרס- המון זמן מושקע בחיפוש שלה, ובמקרים רבים- היא פשוט לא תימצא.


אז איך בכל זאת נמצא את הפטריה הנחשקת? הנה כמה טיפים שיכולים לעזור בחיפושים:

  1. השיטה הראשונה (והמובנת מאליה) היא כמובן- לחפש במקום שכבר מצאתם. כידוע, הפטריה שאנחנו אוכלים ומלקטים היא גוף הרבייה של הפטריה עצמה, שנמצאת מתחת לאדמה ונראית כמו קורים לבנים המכונים תפטיר. התפטיר הזה נמצא מתחת לאדמה כל השנה, ולא רק בעונה המיטבית למציאה גופי הרבייה. על כן- אם מצאנו גופי רבייה במקום מסוים- זה מעיד על כך שמתחת לאדמה נמצא התפטיר של אותה הפטריה, והתפטיר הזה- כאמור- לא אמור ללכת לשום מקום. לאחר עונת הפטריות פשוט יפסיק להוציא גופי רבייה וימתין לשנה הבאה. אז ניתן לשער- שאם מצאנו גופי רבייה באיזור מסוים בשנה הקודמת- סבירות רבה שנמצא אותם בקרבת מקום גם העונה.

ליקוט נטופות באיזור מוכר- הלבוש מעיד על התקופה בה הנטופות יוצאות. פעמים רבות הן ימשיכו לצאת גם אחרי שמתחמם. (קרדיט צילום: יניב סגל

זה טוב ויפה, אבל… מה אם עוד לא מצאתי נטופה ערבה בחיי ואני כן רוצה למצוא אותה העונה?

או, מצוין- הרצון והסקרנות כבר שם- אז כל מה שחסר זה הכלים!


2, אתרו את איזור התפוצה המועדף על הפטריה- במקרה של נטופה ערבה- ההימור הטוב ביותר בקרבת הבית שלכם יהיה לחפש חורש מעורב. מה הכוונה בחורש מעורב? חורש שיש בו עצים שונים, או יותר ספציפית- חפשו אורנים, אלונים, חרובים, ושיחי סירה קוצנית. אין את כל אלה? יש סיכוי שתמצאו נטופות, אך אם תמצאו אתר בו כל הללו נמצאים, הסיכויים שלכם יגדלו משמעותית.


3, חפשו במפנה צפוני! ז"א- תא שטח שפניו צפונה. מדוע? משום שהמפנה הצפוני מקבל הכי פחות שמש, וגופי רבייה של פטריה, כידוע, מאוד אוהבים לחות…


מפנה צפוני, חורש מעורב- סביבה קלאסית לנטופות

מצאנו חורש מעורב שפונה צפונה - מה עכשיו?

עכשיו מתחילה העבודה האמיתית, המלוכלכת והמרגשת- עכשיו מחפשים נטופות!


4, הנטופות, בניגוד לאורניות, אחלמיות, ישעוריות ועוד פטריות נפוצות סביבנו, לא עושות לנו חיים קלים- הן מסתתרות היטב! על כן על מנת למצוא אותם יש לחפש מאוד מאוד טוב. סבלנות ויסודיות הן שמות המשחק! סבלנות- הלכו בתא השטח, לאט, ובהקשבה למתרחש סביבכם. אל תמהרו למצוא אותן, תתחילו בבחינת המרחב סביבכם- חפשו את עצי האלון או החרוב סביבכם והתמקדו בסביבה שלהם. לאחר שמצאתם את העצים הגדולים- חפשו את השיחים שנמצאים בקרבה אליהם או למרגלותיהם. השיחים האלה הם הצ'אנס הטוב ביותר שלכם! למה דווקא שיחים? מכיוון שגופי הרבייה (במיוחד בשנים קרות) נוטים לצאת באיזור מוגן- גם מוגן ממשקעים ישירים, גם מוגן משמש וחום, וגם מוגן מחיות כאלה ואחרות שעלולות לדרוך עליהם (השאלה- האם חיות בר מתחרות בנו באכילת הפטריה היא שאלה פתוחה שנעסוק בה בכתבה נפרדת).


מצאנו את הסביבה הנכונה, הגענו לשיח הנכון. ומה עכשיו- פשוט להסתכל עליו?

לא בדיוק…

נטופות לאחר שנחשפו. ניתן לראות שהיו ממש מכוסות באדמה

5, אופן החיפוש- לעתים, תראו את הנטופות דרך השיח, זה לפעמים קורה, אבל ממש לא תמיד. לרוב תצטרכו להשקיע קצת אנרגית חיפוש כדי למצוא אותן, מה הכוונה? אנרגיה- בדיוק ככה! יש להסתכל עמוק אל תוך השיח, ולהתחיל להתבונן בקרקעיתו- בין הענפים, להזיז קצת, לזוז קצת, ולנסות לבחון את המרחב שקרוב לאדמה. בהרבה מאוד מן המקרים- שם תמצאו את הגביע הקדוש שחיפשתם.


מצאתי נטופה! האם הן באות בבודדות? האם שיח אחד = נטופה אחת?

החדשות הטובות הן… שלא!


6, צורת ההופעה- נטופה ערבה היא אחת מן הפטריות הקלאסיות שבאות בצרורות! הרבה פעמים, לאחר שתבחינו באחת תמצאו עוד רבות מסתתרות מתחת לאדמה ולעלים לידה! אבל זה החלק המלוכלך של העבודה- שבדרך כלל משאיר אותנו עם שמחה ענקית בלב, אבל עם שריטות רבות בידיים- לתענוג יש מחיר במקרה הזה, וכולנו בדרך כלל ממש שמחים לשלם אותו:)

כללי המפתח הם הקשבה, התבוננות, וסבלנות! בלי כל הנ"ל יהיה קשה מאוד למצוא את הפטריה הנחשקת. אין קיצורי דרך- תודה לאל!

אז לקטו בהנאה ובנחישות, ואם מצאתם- ברכות!


רק אל תשכחו: על אף שזה מאוד מאוד קשה ברגע המציאה…. הקפידו תמיד להשאיר חלק מהפטריות שמצאתם מחוברות לאדמה. גם בגלל שאנחנו רוצים לתת לפטריה את התנאים המיטביים להתרבות לשנה הבאה (בגופי הרבייה יש נבגים, שמסייעים להתרבות הפטריה בעתיד- לא הדרך היחידה בה פטריה מתרבה, אך בהחלט יכול להיות שיש לה משמעות רבה להמשך חיה), ובעיקר- בשביל שאם יבוא אחרינו לקט מלא עזוז, גם הוא ימצא כמה פטריות לשמח את ליבו- הנאת האחר היא גם ההנאה שלנו! כך היינו רוצים שגם לקטים אחרים שהגיעו לפנינו יתייחסו לשטח טרם בואנו.


שביעות הרצון בליקוט נטופות- אין מילים לתאר...

דברים נוספים שיש לקחת בחשבון לפני שרצים ליער לחפש נטופות:

  • ליקוט פטריות זה כיף, אבל זיהוי לא נכון יכול להיות מסוכן- זוכרים? נצא ללקט רק אחרי שרכשנו את הידע המתאים ואת הכלים לזיהוי של פטריות. מה המשמעות? אל תצאו ותחפשו פטריה ש"דומה" לזו שכאן בתמונות. צאו לחפש את הפטריה הספציפית! על פי המאפיינים הייחודיים לה שאתם יודעים לזהות. ובכל מקרה, אכילת הפטריה היא על אחריותכם בלבד, זוכרים?

  • כל הטיפים שמופיעים כאן יפים גם לעונות הבאות, אבל הם בעיקר ספציפיים לעונת הפטריות השנה (2020) שמתאפיינת בקור עז ובגשמים רבים שהתחילו מאוחר- זה מביא להתנהגות מסוימת של הפטריות שלא בהכרח תהיה אותו הדבר בעונה הבאה. אז שווה תמיד להתעדכן בטיפים כאן בהתאם לעונה הרלוונטית.

לקטו בהנאה! חווית המציאה של הנטופה היא חוויה שמימית- עשו לעצמכם טובה, ונסו זאת בעצמכם!

והכי חשוב- גם אם לא מצאתם הפעם, את הכיף הגדול כבר הרווחתם- יצאתם לשטח, התבוננתם בו והתחברתם אליו. החיבור הזה ייתן לכם ייתרון במציאת הפטריות בפעם הבאה שתחפשו אותם.

ובכל מקרה- לחפש פטריות ביער זה בוודאי טוב, בריא, ומלמד יותר מלראות טלוויזיה או לגלול את דף הפייסבוק שלכם.


להתראות ביער!!

מיא

2,753 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page