top of page

פטריות vs סופרמן- איך פטריות יכולות להציל את העולם?

עודכן: 3 ביוני 2020

למה אנשים מתעניינים בפטריות?

זו השנה השניה שבה אני מדריכה סיורי ליקוט פטריות לקהל הרחב, וכבר עברו בפעילויות שלי מעל 1500 אנשים. התקווה שהיתה לי לפני כשנתיים שאנשים יתעניינו בתחום של הפטריות נבעה מעיקר מההתעניינות האישית שלי בתחום, והיום, לאחר שנתיים תמימות מתבררת כנבואה של ממש שלא ממש היה ברור על מה התבססה...


Geastrum saccatum כוכבנית -דבר אחד ברור- קשה עד בלתי אפשרי להתעלם מהייחודיות באסטתיקה של הפטריות.

אז מה הוא סוד הקסם ומדוע אנשים כל כך מתלהבים מפטריות?


אני לא חושבת שיש לזה תשובה אחת, אני חושבת שכל אדם שתשאל יענה לך תשובה אחרת, אבל אנשים רבים יענו שהם מחבבים פטריות, או סקרנים לגבי פטריות, או ממש אוהבים אותן. בכל מקרה, ברור שיש אליהן משיכה שלא תמיד מוסברת.

לדעתי, אנחנו נמשכים אל הפטריות כי אנחנו מרגישים שיש להן משהו לתת לנו. אני לא חושבת שאנחנו נמשכים אל פטריות שמפיניון בסופר מכיוון שהן כל כך טעימות, הן לא עד כדי כך טעימות. הן בוודאי שונות ומספקות לנו חוויה אחרת מאכילת כל מזון אחר. אבל המשיכה העצומה שלנו אל הממלכה הזו היא מטעמים אחרים. ולעניות דעתי זה בגלל שאנחנו יודעים שהן צופנות בתוכן סודות שיכולים ממש לשנות את החיים שלנו, או כמו שהוגי דעות בתחום הפטריות אומרים- הן יכולות לתקן את העולם בו אנחנו חיים.

ganoderma lucidum פטריית ריישי- פטריה אשר חיה בסמוך לשורשי עצים ונמצאה כבעלת תרומה מובהקת למערכת החיסונית. צולמה בקנדה

אז מה בתפריט?


להלן כמה תמורות משמעותיות שלפטריות יש לחיינו. קצה קצהו של הקרחון:


ברמה הפיזית, בריאותית:

הפטריות הן מקור לשלל חומרים אשר מזינים את הגוף שלנו והופכים אותנו בריאים יותר וחלק גדול מחומרי ההזנה שהן מציאות הם כאלה שקשה לנו מאוד להשיג בצורה אפקטיבית ממקורות אחרים.

ולהלן: דוגמאות:


ויטמין די- אותו הויטמין המפורסם שאנו היונקים יודעים להשיג בעיקר מאור השמש בקרינה נמוכה. הפטריות מסוגלות לספוג אור שמש ברמת יעילות מאוד מאוד גבוהה, וכאשר אנו צורכים אותן למאכל אנו למעשה צורכים גם את הויטמין די שהן יודעות להפיק ולהפוך לזמין לגוף שלנו. מחקרים מצאו גם ש"טעינת" פטריות באור שמש מעצימה פי כמה את רמות הויטמין די הזמין שהן יכולות להעניק לנו (1)(2)


חיזוק מערכת החיסון- פוליסכרידים הן שרשראות סוכרים אשר בהיכנסן למחזור הדם שלנו מדמות וירוסים וחיידקים, מעיין אימון לקראת הקרב- כך שכאשר אנחנו פוגשים בוירוסים ובחיידקים הללו "בחיים האמיתיים" אנחנו יודעים להתמודד איתם בצורה טובה יותר . הפטריות מכילות כמות גדולה של פוליסכרידים הזמינים לשימוש במערכת החיסונית שלנו. יש מומחים האומרים שפטריות הן אחד המקורות המוצלחים ביותר לצריכת פוליסכרידים ממקור חיצוני. (3)

מיקופילטרציה הינה טכנולוגיה מבטיחה בכל הנוגע לניהול של מי שטפונות, מים אפורים, ותשטיפי חקלאות" פול סטמטס בקורס לימוד על עולם המיקולוגיה בקנדה

טיהור שפכים:

לפטריות יש יכולת לטהר שפכים. מה הכוונה, וכיצד?

דמיינו לכם שאחוז גדול ממתקני טיהור השפכים שאנחנו מכירים יעשו שימוש בטכנולוגית פטריות?

מדובר בטכנולוגיה לא מאוד מוכרת, אך מאוד חשובה ובעלת פוטנציאל גדול לשינוי ושיפור עולם טיהור השפכים. הממציא וההוגה שלה הוא איש מפתח בתחום הפטריות. וללא מילה מיותרת הנה הדרך בה השיטה מוצגת במאמר באתר שלו:

"הטכנולוגיה המוכרת כמיקופילטרציה מתייחסת לשימוש מכוון ברשת פטריות מעובדת על ידי האדם (בניגוד לפטריות שצומחות בטבע) על מנת להשביח את האיכות של המים במערכות אקולוגיות מהונדסות על ידי אדם (לדוגמא שדות חקלאיים, או מערכות לטיהור ביוב, ניקוז נחלים). השיטה הזו היא טכנולוגיה מבטיחה בכל הנוגע לניהול של מי שטפונות, מים אפורים, ותשטיפי חקלאות. הגישה של הוספת פטריה מעובדת לפרקטיקות לניהול מים עיליים הומצאה על ידי פול סטמטס בסוף שנות השמונים כאשר באופן מקרי הניח מצע של פטריה בשם ענק הגינה והפטריה בתורה הפחיתה את ריכוז הבקטריות בנגר של אדמת מרעה." (4)


psilocybe cubensis פטריות פסילוסיבין בעלת רכיב פסיכואקטיבי. צולם בהימלאיה ההודית. קרדיט צילום: אור מזרחי


פטריות כמסייעות בהתגברות על תסמיני מחלות נפש ובהן גם דכאון:


מכל התמורות שהפטריות יודעות לתת לאדם זו כנראה התמורה הכי ברורה ואינטואיטיבית לכולנו. שימוש בסמים פסיכואקטיביים, על אף שאיננה חוקית, היא תופעה מאוד נפוצה בתרבות שלנו- בתרבות המערב. לרוב, צריכת הפטריות תתבצע בסיטואציה חגיגית או במסיבות, אחוז מתוך האנשים שיצרכו את הפטריות הפסיכואקטיביות במסיבות ימשיכו איתן גם אל אירועים תכפים יותר בחיי היומיום שלהם. אבל מה שמשותף לכל האנשים שצרכו את הפטריות הפסיכואקטיביות הוא שהם חוו משהו, משהו קרה להם.

כשמספרים לאדם הממוצע שיש תקווה לפטריות פסיכואקטיביות בטיפול בהפרעות נפשיות- איפשהו זה עושה שכל, ולא בכדי. המחקר על "פטריות הזיה" ודכאון החל כבר בשנות השישים בארה"ב, התוצאות היו מרחיקות לכת, והראו סימנים של תקווה, אך באותה תקופה, יחד עם הבלימה הכללית של תופעת הסמים והליברליות הכללית ששררה בארה"ב שימוש בתרופות פסיכואקטיביות יצא אל מחוץ לחוק והטיפול בהן נגנז.

כותרת המאמר הקושר בין פטריות פסיכואקטיביות לטיפול בסימפטומים של דיכאון קליני לזמן ארוך

בשנים האחרונות יש התעוררות מחדש של התחום, ולא הרבה זמן עבר מאז שהתחילו לחקור מחדש ועד שנמצאו תוצאות מרחיקות לכת שמעידות על ניצנים של תקווה חדשה לטיפול בהפרעות נפש על ידי פטריות פסיכואקטיביות. לאחרונה, קרן באקלי (backley foundation) אשר יושבת באוקספורד שבאנגליה פרסמה את תוצאות מחקרה (5) בנושא שהיו לא פחות ממדהימות. על פי הדיווחים של החוקרים חולים אשר חוו דיכאון של מעל 18 שנים מחייהם הבוגרים חוו שיחרור מוחלט של הסימפטומים לדכאון. מה שהיה אפילו מדהים וראוי לציון אף יותר זה שמדובר בחולים אשר לא הגיבו לשום טיפול אחר בדכאון, קרי, חולים אשר אין לגביהם כל תקווה אחרת להחלמה מחד ומאידך- אינם סוגסטביליים- לא מגיבים לתרופות משום היותן תרופות. מה המשמעות? המשמעות היא שהם ממש הגיבו לטיפול, ואם אכן התוצאות יישמרו לאורך זמן, מדובר בטיפול שהוא לא פחות ממציל חיים. כל הדברים שנכתבו בפסקה האחרונה הם ממש קצה קצהו של הקרחון, על כן אתם בהחלט מוזמנים לצפות לטקסטים נוספים בנושא (שבכל פעם שאני פונה ללמוד אותו אני מגלה אינפורמציה חדשנית ועדכנית לימים האחרונים- זה נושא חם שמתפתח מהר!). ונתחיל מהקל- סרטון TED בנושא. (6)


פטריות בעלות רכיב פסיכואקטיבי. "מרגש אותי לראות את הסיאנסנס המתייבשות על הזקן והים שלי" panaelous cyanescence קרדיט צילום ליקוט וקריאה: אור מזרחי

פטריות ותקשורת- האם?


מכירים את התיאוריה הזו- שהפטריות ניבאו את האינטרנט? אז כן, יש חוקרים שממש טוענים את זה. ואני אהיה האחרונה שמעוניינת להפריך את התיאוריה הזו, כי ההגיון שלי, לאחר כמה שנות מחקר של פטריות נוטה לומר שהיא נכונה. הפטריות הן מלכות התקשורת. המבנה של גוף הפטריה- המדמה רשת סבוכה ממנה פורצים גופי הרביה אל מחוץ לאדמה, התפקיד שלהן בטבע כחוליה מקשרת בין מדיומים שונים, כמו גם יכולת הלמידה וההתפתחות שלה שנחקרות בצורה אינטנסיבית בשנים האחרונות, כל אלה הן עדויות די שיש בהן תקווה גדולה לעיגון התפיסה כי הפטריות הן דוגמא ומודל לתקשורת חכמה על פני כדור הארץ. אורן הוברמן במאמרו "מה פטריות חושבות?" ראיין שורה של הוגי דעות מהמובילים בתחום חקר הפטריות בעולם והניח את אבן הפינה בעיצוב התפיסה בארץ כי ישנו איזשהו ניצוץ איתן של אינפורמציה שאנו יכולים ללמוד מהפטריות בנוגע לתקשורת, גם תקשורת אנושית (במאמר המרתק הזה הודגמו גם שלל תרומות נוספות שיש לפטריות להציע לנו בני האדם). (7)

Turbinellus floccosus המבנה דמוי האפרכסת מזכיר לחלק מחובבי הפטריות והיער שופר שבא להעביר מסר אלינו בני האדם. האם...? צולמה בהימלאיה ההודית

לסיכום, לפטריות יש מסר להגיד לנו ובין אם אנחנו בוגרי מסיבות טבע, טיפול וטבעי שמכיל פטריות, או מהנדסי פסולת כאלה ואחרים, או בין אם אנחנו אף אחד מאלה, לא מן הנמנע להתחבר באופן אינטואיטיבי לרעיון שלפטריות יש איזשהו מסר להעביר לנו, בני האדם.

אני חושבת שאחת התגובות שאני שומעת הכי הרבה בסדנאות ובסיורים שלי, כמו גם סתם ככה ביום יום זו המילה "וואו". אני לא חושבת שצריך להסביר הרבה עד כמה התגובה הזו חזקה ומוחשית על מנת להסביר את עוצמת החוויה המיידית שאנחנו חווים במפגש עם פטריות.

אם רק נפקח את העיניים, ונתחיל להתבונן בפוטנציאל האדיר שיש לפטריות להשפיע על החיים שלנו, אז מי יודע, אולי אפילו יהיה לנו עולם טוב יותר לחיות בו.


*הכתבה הנ"ל היא הראשונה בסדרת כתבות העוסקת בתמורות של הפטריות לחיי היומיום שלנו. בכתבות הבאות גם אעסוק בהרחבה בנושאים שהוזכרו כאן על קצה המזלג וגם אעדכן בהמשך המסע שלי יד ביד עם הפטריות.

ובינתיים- להשתמע!

מיא


*תודה גדולה לאור מזרחי בסיוע בכתיבת הכתבה.


מקורות:

386 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page